070-344 20 23

Rune Berg, ordförande i Saltdal kommune, Allan Ellingsen, statssekreterare, och Turid Stubö Johnsen, regionvägchef. Den obligatoriska bandklippningen utfördes genom att bandet skars av med en vass sten från Tjernfjellet.

Den efterlängtade tunneln genom Tjernfjellet, mellan Junkerdal och E6:an, är nu invigd och öppen för trafik.

– Det är inte bara en stor dag, det är en historisk dag. I många årtionden har vi levt med en väg som varit riktigt farlig, men nu får både barn och vuxna som färdas här en trygg färdväg tack vare tunneln. Till våra grannar i Sverige vill jag säga att nu är det här klart, nu ska vi jobba vidare för att få Europavägstatus, mer utveckling och mer samarbete, sa Rune Berg, ordförande i Saltdal kommune.

Vilken stavning ska det norska namnet på tunneln ha? Kjernfjellstunnelen eller Tjernfjellstunnelen? Sista ordet lär inte vara sagt.

Kalla vindar svepte över parkeringen vid den västra öppningen av tunneln genom Tjernfjellet, flera personer uttryckte saknad över den väg som nu stängs för genomfart, och visst kom det en och annan kommentar om tunnelns namn, eller rättare sagt den stavning av namnet som Kartverket fastslagit: Kjernfjelltunneln. Lokalbefolkningen anser att tunnelns namn ska vara Tjernfjellstunneln. Men störst av allt var förstås glädjen över att den så efterlängtade tunneln äntligen kan tas i bruk.

Thord Westerlund, Laisvallby, och Terje Johansen, Polcirkeln, gläds åt att tunneln nu öppnas för trafik. –Den tar bort många bekymmer, säger Terje Johansen.

Turid Stubö Johnsen, regionchef vid Statens Vegvesen, gratulerade alla till den nya, trygga färdvägen. Hon reflekterade också över hur en väg som fungerat bra för en generation, kan bli en flaskhals och ett problem för nästa generation.

– Den första vägen här var en bygdeväg genom dalen, tidsenligt anpassad för häst och kärra. Så kom biltrafiken och andra behov, och vägen över Tjernfjellet byggdes i mitten av 50-talet. På 70-talet kom vägen över till Sverige, och vägen blev då central för näringsliv, handel och fritidsresor. Mellanriksvägen är en viktig förbindelse, och med en stadigt ökande trafik på en smal väg med brant stigning blev den vägen en besvärlig flaskhals i vår tid. Med den här tunneln och vägen, som vi kan kalla en tredje generations väg blir framkomligheten säker, sa hon.

Tunneln är 3,3 kilometer lång, 9 meter bred och utrustad med telefon och brandsläckare i 27 nödstationer. Tillåten hastighet genom tunneln är 80 kilometer i timmen, och stigningen är 4 %. I dagarna har Telenor gett besked om att de kommer att ordna mobiltäckning genom tunneln.

Rune Berg uttryckte förhoppningar om att nu få vägen upphöjd till Europaväg. Han lyfte också fram möjligheterna med Barents Road, med sträckning mellan Bodö och Murmansk.

Statssekreterare Allan Ellingsen framhöll tunneln som ett bra exempel på hur man kan arbeta med trafiksäkerhet, god miljöpolitik och bra näringspolitik.

– Jag är stolt över att vi de sista åren har mer än fördubblat väginvesteringarna här i norra Norge. Vi öppnar idag en ny väg med god standard, en väg utan bompeng, påpekade han.

Arjeplogs kommun representerades av fullmäktiges ordförande Mats Abrahamsson.

– Vi tror att trafiken nu kommer att öka, framför allt då den tunga trafiken. Det ger oss möjligheter till utveckling, även lastbilschaufförer behöver äta, handla och sova någonstans. Det gäller för oss att ordna de förutsättningarna åt dem, säger han.