070-344 20 23

Från 9 december 2010: Service och flexibilitet, ett måste för att ha en chans att driva företag när kundunderlaget minskar. Augusto och Inga-Lill gjorde verkligen allt de kunde, och lite till. Tyvärr blev det till sist ändå omöjligt att driva butiken vidare. / Marianne

När kundunderlaget minskar måste butikerna hitta nya knep för att hålla omsättningen uppe.

På Laisdalens Livs gör Augusto och Inga-Lill allt de kan för att kunderna ska vara nöjda och köptrogna. Det traditionella utbudet i butiken kompletteras med bland annat tårtor, lägenhetsuthyrning och loppmarknad.

-Hela vårt upplägg bygger på flexibilitet, säger Inga-Lill Kähler.

Precis som andra butiker har Laisdalens Livs bestämda öppettider. Men det sitter också en skylt på dörren med beskedet att man kan ringa efter personal om man behöver handla på andra tider.

-Det händer då och då, och det är inte så länge sedan jag gick hit klockan elva en kväll, och sålde varor för tusen kronor, berättar Inga-Lill.

Varje kund, varje krona är viktig för Laisdalens Livs. Ju färre bofasta som finns i samhället, desto viktigare blir köptroheten.

-Vi måste alla hjälpas åt för att få behålla butiken, konstaterar Ingrid Almqvist. Och varför ska man handla någon annanstans? Man lever gott på det som finns här, och det är långt till Arjeplog…

Ingrid Almqvist berömmer både affärens ägare (Augusto da Silva) och personal (Inga-Lill Kähler).

-De är trevliga, och de fixar allt man behöver. Kanske är det lite dyrare varor här, men vad kostar det att åka bil till någon annan affär? Och den sociala biten är ju så viktig, här träffar man alltid någon man känner.

Ett av de senaste tillskotten i verksamheten, är tillverkning, försäljning och fri hemkörning av tårtor och smörgåstårtor.

-Smörgåstårtorna är toppen, och nu närmare jul ska jag prova Schwarzwaldtårtan, alla säger att den är så god, säger Ingrid Almqvist.

I reklamen anges ingen begränsning för hur långt den fria hemkörningen sträcker sig. Men tårtor har levererats åtskilliga mil från Laisvall, utan extra kostnad för kunden.

-Vi försöker prata ihop oss med beställaren för att lösa allt på bästa möjliga sätt. Igår kväll körde jag ut en tårta till Silvervägen, och lämnade över till en kund som var på väg hem efter Sofia Jannoks konsert i kyrkan. Det var en enkel och bra lösning för oss båda, menar Inga-Lill.

Ovanstående reportage var infört i Arjeplognytt den 9 december 2010.