070-344 20 23

Från 21 januari 2011: Besök i Arjeplog lockar, och boendekapacitet finns. Så är det fortfarande. Men det är en annorlunda tid vi lever i just nu, och besökarna är inte lika många som vanligt. / Marianne

 

Arjeplog får allt mer uppmärksamhet i utländsk media. En anledning är naturligtvis biltest- och eventverksamheten, men även övrig besöksnäring lockar fler och fler journalister från hela världen.

-Vi märker tydligt att intresset för destination Polcirkeln ökar, säger GunInger Wallström, vd för Arjeplog Lappland AB.

Tv-team och tidningsjournalister från flera länder har besökt Arjeplog den senaste tiden.

-Vi har stort fokus på oss just nu, och det är riktigt, riktigt roligt, fortsätter GunInger. Positiv uppmärksamhet är egentligen vardagsmat för oss, men det roliga är att intresset bara ökar och ökar hela tiden.

Bara under förra helgen hade GunInger kontakt med fem olika press- och TV-team.

-Vi presenterade bland annat Båtsuoj samecenter, bilkörning på is och skotersafari. Vi lyfter inte fram någon biltestanläggning när vi har kontakt med media, förklarar hon.

Trots att flera boendeanläggningar redan är fullbelagda under vintermånaderna tack vare biltestverksamheten, ser GunInger möjligheter att utveckla vinterturismen.

-Vi har flera anläggningar runt om i kommunen som inte riktar sig mot biltestverksamheten, där finns en del boendekapacitet som kan utnyttjas på ett bra sätt.

Ovanstående artikel infördes i Arjeplognytt den 21 januari 2011.